Weer een nieuw reisverslag - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Marieke Wel - WaarBenJij.nu Weer een nieuw reisverslag - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Marieke Wel - WaarBenJij.nu

Weer een nieuw reisverslag

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

12 Oktober 2014 | Argentinië, Catamarca

Buenos dias a todos!

Hier weer een nieuw reisverslag (na een paar weken, sorry)! De afgelopen tijd is er veel, maar ook weer weinig gebeurd. Op zaterdagavond een paar weken geleden ben ik naar een feest geweest met vrienden en vriendinnen van Marcos en op zondag heb ik mijn eerste (vriendschappelijke) hockeywedstrijd gehad. De speeltijden zijn hier anders dan in Nederland. We speelden 2x25 minuten zonder pauze, en daarna tegen een ander team nog een keer 2x25 minuten. Het was leuk om weer te hockeyen maar het was wel heel warm, de zon brandde echt hard.

Vorige week heb ik niet veel speciaals gedaan, gewoon naar school gegaan, hockeytraining, naar gym, et cetera. Op maandag hadden we een rotary diner gehad, en hebben we onze counsellors voor het eerst gezien. Voortaan hebben we op elke laatste maandag van de maand een rotary diner.

Afgelopen weekend hebben we op vrijdag films gekeken met de Inbounds en op zaterdag ben ik naar een basketbalwedstrijd wezen kijken van Catamarca, 's Avonds heeft Miriam (mijn gastmoeder) me geleerd hoe ik empanada's moet maken. Op zondag ben ik naar mijn hockeywedstrijd wezen kijken maar ik kan nog niet zelf spelen omdat ik nog niet officieel ben ingeschreven. Daarna heb ik een voetbalwedstrijd voetbalwedstrijd gekeken, Boca tegen River, met mijn twee gastbroers en zusje. Dat was best grappig want mijn ene gastbroer is voor River en de andere voor Boca. De uitslag was 1-1 wat uiteindelijk wel goed was voor iedereen hier

Deze week was weer een normale week, ben weer naar school geweest behalve op woensdag want de leraren hadden een reünie (toen ging ik kroketten maken voor de gastfamilie, zonder frituurpan, wat verrassend genoeg redelijk goed gelukt was!). School is soms best wel saai want ik heb niet veel te doen tijdens dat de rest bezig is met hun werk behalve Spaans leren maar dat wil ik ook niet altijd doen. Ik begin wel steeds meer te begrijpen en bij bijvoorbeeld Engels en Wiskunde kan ik al gewoon meedoen met de rest. Over iets van twee weken, is me verteld, moet ik precies dezelfde vakken volgen als mijn klasgenoten en ook dezelfde opdrachten en toetsen maken, volgens mij is de stof op zichzelf best makkelijk maar het is allemaal in het Spaans dus dat maakt het natuurlijk moeilijker. Mijn Spaans gaat trouwens steeds beter en het is fijn dat ik voor de helft van de tijd mensen nu eindelijk kan verstaan als ze praten

Deze week heb ik voor het eerst gedanst met mijn klas, we oefenen voor een choreografie aan het begin van het volgende jaar voor de presentatie van de vesten en shirts (als je in "sexto" zit, de laatste klas, krijg je een trui of een vest en een shirt met je naam of bijnaam erop, deze mogen we zelf ontwerpen en presenteren, onze wordt blauw met zwart-witte letters).

Gisteren heb ik mijn eerste officiële hockeywedstrijd gespeeld, helaas verloren met 3-0... morgen heb ik er weer één, want morgen is het een feestdag dus heb ik geen school. Gisteravond ben ik naar een groot feest geweest met verschillende soorten muziek (ze hadden 3 podia: electro-muziek, reggae, en cumbia). Cumbia is een soort Comboliaanse muziekstijl, iedereen kent het wel hier in Catamarca. Het is hier typisch dat er bijna elk weekend een feest ergens georganiseerd wordt waarvoor je kaartjes kan kopen. Studenten en leerlingen promoten de feesten en krijgen hiervoor een deel van het geld. Als je naar het feest gaat is het een beetje raar om in een spijkerbroek rond te lopen want iedereen besteedt wel veel aandacht aan zijn of haar uiterlijk, vooral de meisjes.

Bijgevoegd vindt je foto's van typisch Argentijns voedsel: dulce de leche, asado, empanada's, lomito's, queso. De beschrijving staat erbij. Ik eet hier meer dan normaal maar ik sport dan ook elke dag, dit is ongeveer hoe mijn rooster eruit ziet doordeweeks (behalve elke dag school van 7:20-13:15)
maandag: hockeytraining 22:30-23:30
dinsdag: dansen voor choreografie 16:00-17:30, gym 19:30-20:30
woensdag: gym 19:30-20:30, hockeytraining 22:00-23:30
donderdag: dansen voor choreografie 16:00-17:30
vrijdag: niks, en school van 7:20-11:50

En waarschijnlijk krijg ik er volgende week ook nog ergens Spaanse les bij.

Ik slaap dus niet heel veel 's nachts dus meestal slaap ik gewoon wanneer ik tijd heb, kan 's middags zijn maar ook 's avonds. Maar ik hoef niet elke dag overal naartoe, en soms kan ik gym gewoon overslaan. Vandaag heb ik helemaal niks dus kan ik gaan doen wat ik wil. Deze week zal ik een presentatie over Nederland moeten houden bij het vak geografie (over de sociale, economische, demografische aspecten en over de politiek, de overheid en het koningshuis). Volgend weekend gaan we naar Córdoba met de familie omdat het op zondag hier moederdag is en de moeder wil haar moeder opzoeken die in Córdoba woont.

Un ambrazo!

Marieke

  • 12 Oktober 2014 - 20:42

    Annemiek:

    Lieve Marieke, leuk om weer je bericht te lezen. Fijn dat je veel kunt sporten en dat het met je Spaans alweer beter gaat! De foto's van al het lekkers heb ik echter nog niet kunnen ontdekken. Die had je toch bijgevoegd? Hier is het voor de tijd van het jaar ook nog lekker weer. Ben zelf net terug van een golfdagje in Eindhoven. Het is een prachtig najaar hier! Lieve groetjes!

  • 12 Oktober 2014 - 22:39

    Henk Van Wel:

    Wat is un ambrozo? :)

  • 12 Oktober 2014 - 23:00

    Irene:

    Ha lieve dochter, wat heerlijk om weer een verslag van je te zien! Ik zie dat Annemiek mooi weer heeft gehad. Wij ook vandaag, maar nu regent het toch al weer een tijdje...de herfst heeft zijn intrede gedaan.. Dat je over 2 weken met alle vakken mee moet doen, dat zal nog niet meevallen, denk ik. Maar wel goed..en tegen die tijd is je spaans nog beter!
    Zorg dat je je gastmoeder met iets verwend tijdens moederdag, ha, ha. Zal ze zeker waarderen.
    Succes met je presentatie komende week. Misschien leuk om de film van Weert te laten zien, groenste regio van de wereld. Veel liefs en dikke kus, je mamxxx

  • 13 Oktober 2014 - 15:34

    Mai Van Nuland:

    Leuk om jouw verslagen te lezen! Bij het zien van de empanada's loopt mij het water in de mond. Die zijn zo lekker als ze goed gebakken zijn met lekkere vulling. Je moet het maar goed leren dan kun je ze hier ook maken. ik vind dat je al heel veel gedaan en geleerd hebt. Heerlijk dat je straks zo goed Spaans kunt spreken. Dat is een meerwaarde in je leven. Dat begrijp je nu nog niet zo goed, maar als je straks terug bent, des te beter.
    Geniet Marieke en kijk goed om je heen wat er allemaal gebeurd. Groetjes Tante Mai

  • 13 Oktober 2014 - 18:35

    Dorien Huinink:

    Hola Marieke,

    Wat een leuke verslagen schrijf je, je doet toch wel erg leuke dingen, behalve school en sporten ook veel feestjes. Heerlijk geniet er maar van. Wat is je indruk van Argentinië tot nu toe??? Het lijken me aardige mensen te zijn. Ik denk ook dat jouw spaans met de dag verbetert, wat zul je daar ,ook later, veel plezier van hebben. Een extra taal is nooit weg en ook deze ervaring niet.

    Muchos disfrutas,

    Saludo Dorien

  • 28 Oktober 2014 - 16:42

    Ile Kruijtzer:

    Hoi Marieke,

    Ik liep een beetje achter met het lezen van jouw verslagen maar heb ze nu allemaal achter elkaar gelezen en dat is erg leuk kan ik je zeggen!
    Wat een geweldige ervaringen doe jij op zeg! Ik zou er bijna jaloers van worden :-).
    Marieke blijf genieten zoals je nu ook al doet en blijf ons op de hoogte houden met jouw heerlijke verhalen!

    Lieve groetjes, Ilse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

29-07-2014 ¡Hola!, Ik ben Marieke, ik ben 17 jaar en ik kom uit Nederland. Ik heb dit blog aangemaakt omdat ik over minder dan een maand naar Argentinië (Catamarca) reis om 11 maanden daar de cultuur te beleven en de taal te leren. Ik zal daar naar een High School gaan en bij een gastgezin verblijven. Op dit blog wil ik regelmatig de belevingen van een westers meisje in een Zuid-Amerikaans land omschrijven. Saludos, Marieke

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 25189

Voorgaande reizen:

11 September 2018 - 01 Februari 2018

Sevilla

29 Juli 2014 - 19 Juli 2015

Argentinië: San Fernando del Valle de Catamarca

Landen bezocht: