Las ultimas semanas.. - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Marieke Wel - WaarBenJij.nu Las ultimas semanas.. - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Marieke Wel - WaarBenJij.nu

Las ultimas semanas..

Blijf op de hoogte en volg Marieke

08 Juni 2015 | Argentinië, Catamarca

Het komt nu allemaal erg dichtbij. Over precies 2 weken zal ik Catamarca verlaten en naar Buenos Aires vliegen. Hier verblijf ik een week in een gastfamilie, en dan zal ik op 1 juli het vliegtuig nemen vanuit Buenos Aires naar Amsterdam. Op 2 juli kom ik aan op Schiphol.

Het is zo raar hoe snel het jaar gegaan is, maar ook hoe langzaam. Op sommige dagen heb ik me kapot verveeld, op sommige dagen had ik de beste tijd van mijn leven tot nu toe..
Wel is zeker dat de laatste maanden de beste waren. Ik zal jullie vertellen wat ik de laatste maanden gedaan heb hier in Argentinië.

Na de rondreis met mijn ouders, duurde het niet lang totdat ik van familie moest wisselen. Daarom ben ik in begin mei van familie gewisseld. Ik woon nu in het huis van de familie Chacana. Ik woon hier met twee ouders, die wel kinderen hebben, maar 3 van de kinderen studeren in Córdoba (een studentenstad zo’n 5 uur hier vandaan), en eentje is op uitwisseling in de Verenigde Staten.
Ik woon hier nog niet zo erg lang maar heb het al erg naar mijn zin. De ouders zijn erg relaxt met alles en heel erg gastvrij.
Alhoewel ik verhuisd ben, heb ik nog niet veel tijd in het huis doorgebracht, maar vooral buiten het huis. In de week van 11-17 mei ben ik uitgenodigd om mee te gaan op een trip naar het noorden van de provincie Catamarca.
Samen met Sophie, uitwisselingsstudent uit België en een groep die wekelijks samen gaat wandelen in Catamarca (waaronder een paar mannen van Rotary die ons uitgenodigd hadden), hebben we deze trip gemaakt. Voor hen was het vooral te doen om het wandelen en voor ons om de natuur te zien. Daarom hebben wij ook een paar wandelingen overgeslagen haha..
Maar het was heel mooie natuur, heel anders. Ik zou nooit hebben geraden dat het er zo uit zo zien in mijn provincie waar ik nu leef. Ik heb foto’s toegevoegd op Facebook.
Na deze trip van 5 dagen ongeveer moesten alle uitwisselingsstudenten zich verzamelen in Villa María, een dorpje dichtbij Córdoba, om de conferentie van het district bij te wonen. Het was geweldig om met alle uitwisselingsstudenten weer bij elkaar te komen en te praten over wat we hadden meegemaakt deze afgelopen maanden, alhoewel de „conferentie van het district” vooral zitten en luisteren inhield (over wat de Rotary doet, want naast het regelen van uitwisselingen over de hele wereld, hebben zij ook een hoop andere projecten gaande).

De week hierna, op 22 mei, hebben alle uitwisselingsstudenten van Catamarca het examen gevorderd Spaans gemaakt (in de vakantie, februari, hebben we een Spaans cursus van 2 weken moeten afronden). Gelukkig zijn we allemaal geslaagd op een gevorderd niveau.
In het weekend van 30 en 31 mei was er een weekend van een internationale ontmoeting met leerlingen van een middelbare school in Dean Funes, ook een klein dorpje dichtbij Córdoba. Alle uitwisselingsstudenten van het district 4815 moesten hier bij elkaar komen en elkaar laten zien over hun cultuur. Natuurlijk hadden alle leerlingen van de school in Dean Funes Argentijns voedsel meegebracht, zoals empanadas, alfajores, en tortas fritas. En wij, de uitwisselingsstudenten, hadden onze vlaggen en pins meegebracht voor uit te wisselen. Ik heb stroopwafels uit Nederland uitgedeeld (die iedereen echt heel lekker vond trouwens).
Na het weekend van Dean Funes zou er een meisje uit de Verenigde Staten op bezoek in Catamarca komen, maar voor het weekend stuurde een meisje uit Denemarken mij een bericht of zij ook kon komen, en in het weekend vroeg een jongen uit Denemarken of hij mocht komen. Dus ik heb dit alles gevraagd aan mijn gastfamilie, die heel erg gastvrij zijn en deze 3 hebben ontvangen in ons huis voor 4 dagen!
Een uitwisselingsstudent uit Frankrijk die in Catamarca woont, had een meisje uit Denemarken en een meisje uit Hongarije uitgenodigd, dus het was een groot feest met alle uitwisselingsstudenten in Catamarca.
Ik heb ze heel Catamarca laten zien, waaronder de universiteit, de stad, het uitzichtpunt, en El Rodeo (een plaatsje dichtbij). Ze vonden het fantastisch en niemand wilde eigenlijk naar huis..

Deze zondag (gisteren) hebben alle uitwisselingsstudenten van Catamarca een presentatie moeten houden over hun leven in hun land, en hun leven gedurende hun uitwisseling. Dit was erg interessant, we hielden de presentaties in een huis buiten de stad, voor de hele Rotary Club en hun families. Nadat we allemaal gesproken hadden, gaf de Rotary ons een poncho cadeau!!! Geweldig, want die dingen zijn hartstikke duur hier!

Goed, tussen de weken door heb ik gewoon het „normale leven” hier geleefd, ik ben naar hockeytraining gegaan, naar de uni, naar feestjes, heb in ieder geval veel plezier gehad ..

De 2 komende weken ga ik proberen zoveel mogelijk te genieten van de korte tijd die over is van mijn leven hier in Catamarca.. Dit weekend gaat de uitwisselingsstudente uit België weg, die een erg goede vriendin van mij is geworden. We zullen elkaar zeker nog zien in België of Nederland.

Besos!
Marieke



  • 08 Juni 2015 - 19:49

    Annemiek:

    Super Marieke! Wat een verhaal weer!
    Leuk dat de laatste periode ook zo mooi kan zijn! Nog heel veel plezier de laatste weken!
    En wij kijken er naar uit om jou hier weer op Schiphol te ontmoeten!
    X Annemiek

  • 08 Juni 2015 - 22:20

    Irene:

    Ha lieve schat, wat bijzonder al die ontmoetingen! En wat een gastvrijheid!
    Tsja, die stroopwafels zijn echt heel erg gewild in Argentinie. Waarom is er nog geen Nederlander op het idee gekomen om ze daar te verkopen?!
    Wat leuk zo'n poncho! Ik zag hem al op de foto. Misschien mag ik hem wel 'n keertje lenen, ha, ha..
    Uiteindelijk is het nog snel gegaan allemaal. We verheugen ons enorm op je terugkomst!
    Voor het eerst in ons nieuwe huis, je nieuwe thuis. Maar nu eerst voor jou een periode van afscheid nemen, eerst van Sophie..zal niet gemakkelijk zijn. Doe iedereen heel veel groetjes van mij en geef ze heel veel knuffels en bedankjes voor alle gastvrijheid, die ze jou gegeven hebben.
    Sterkte bij het afscheid nemen. Tot 2 juli! :-)xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

29-07-2014 ¡Hola!, Ik ben Marieke, ik ben 17 jaar en ik kom uit Nederland. Ik heb dit blog aangemaakt omdat ik over minder dan een maand naar Argentinië (Catamarca) reis om 11 maanden daar de cultuur te beleven en de taal te leren. Ik zal daar naar een High School gaan en bij een gastgezin verblijven. Op dit blog wil ik regelmatig de belevingen van een westers meisje in een Zuid-Amerikaans land omschrijven. Saludos, Marieke

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 19146
Totaal aantal bezoekers 25123

Voorgaande reizen:

11 September 2018 - 01 Februari 2018

Sevilla

29 Juli 2014 - 19 Juli 2015

Argentinië: San Fernando del Valle de Catamarca

Landen bezocht: