Nieuw verslag - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Marieke Wel - WaarBenJij.nu Nieuw verslag - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Marieke Wel - WaarBenJij.nu

Nieuw verslag

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

31 Maart 2015 | Argentinië, Catamarca

Sorry dat ik zo lang niet geschreven heb, ik was erg druk, en de wi-fi hier en mijn laptop werkten ook niet echt mee.

Dus ik woon nu in een nieuw huis met een nieuwe andere familie en ik heb het hier echt heel goed. Ik deel een kamer met mijn gastzus Camila (16) die erg aardig is en waar ik goed mee overweg kan. Ook heb ik een gastbroertje Jeremias (9), en zijn er mijn gastmoeder Fabiana en mijn gastvader Ruben. Verder woont de moeder van Ruben in het huis, Pochi, en is de schoonmaakster/kokkin ook een beetje deel van de familie. Zij heet Mechi. Het is hier in Argentinië heel normaal om iemand te hebben die kookt of schoonmaakt, het hoeven niet per se mensen te zijn die een hoop geld hebben.

Vanaf dat ik hier woon heb ik al een heleboel dingen gedaan. We zijn naar Jujuy geweest met de hele familie en Emilie, een meisje uit Frankrijk dat de eerste 6 maanden in dit gezin heeft gewoond. De moeder van Fabiana woont in een dorpje in Jujuy en hier verbleven we, samen met familie van hen. Deze dagen was het in het noorden van Argentinië carnaval, net zoals in Limburg/Brabant!
Dus we zijn naar Tilcara gegaan, een dorpje in het noorden van Jujuy waar carnaval heel populair is. Onderweg naar Tilcara hebben we een stop gemaakt in Purmamarca, een dorpje dat licht bij de Cierro de Siete Colores (de "berg van 7 kleuren"), een populaire toeristische plek. Het is een heel authentiek dorpje omgeven door bergen, er wonen mensen die handgemaakte truien en vesten, sjaals, en souvenirs maken en die verkopen aan de toeristen. Ik heb hiervan foto's toegevoegd.
Na Purmamarca bezocht te hebben zijn we doorgereden naar Tilcara. Hier kwamen we 's nachts aan. Er was zoveel verkeer dat wij op een gegeven moment zijn uitgestapt en naar het dorpje zijn gaan lopen. De ouders gingen terug en ik bleef samen met Camila, Emilie, een nichtje en 2 neven van Camila.
We hebben de hele nacht in Tilcara doorgebracht; carnaval is niet hetzelfde als in Nederland. Mensen zijn niet op andere manieren verkleed maar dragen kleren met veel kleuren en speciale "Carnaval" broeken; iedereen gaat met oude kleren want ze gooien er verf en bloem op je. Ook kan je een soort van schuim kopen om mensen er mee onder te spuiten. Omdat het in de plaatsen Jujuy, Salta, etc. warm is overdag en heel koud 's nachts, zaten we allemaal ingepakt met kleren. Ik had twee shirts, een vestje, een trui en een jack over elkaar aan.
De volgende dag om 7 uur 's morgens gingen we met de bus naar huis; 3 uur in de bus naar Jujuy Capital; lopen naar de taxi-stop in de regen; daarna met de taxi naar het dorpje waar we verbleven. Om 11 uur waren we thuis; na gedoucht te hebben (die verf ging niet zo makkelijk van je gezicht) zijn we lekker gaan slapen. Ik denk dat we ongeveer 2 dagen geslapen hebben zo moe waren we.
De volgende avond zijn we naar het centrum van het dorpje gegaan waar er een grote voorstelling was; een soort optocht. Meisjes en vrouwen dansten met speciale outfits, ook jongens en mannen dansten. Er waren verschillende thema's zoals bijvoorbeeld the Minions, en er waren mensen die met suikerspinnen en popcorn rondliepen.
Na alles gingen we terug naar Catamarca waar het normale leven weer begon; school. Mijn klas werd helemaal gek op school (er is namelijk een heleboel rondom het 6e jaar, het laatste jaar is hier niet om te leren, maar om te feesten; je hebt de danspresentatie, het grote diner, een wedstrijd voor de "koningin", een reis naar Bariloche...). Naar een paar weken naar school te zijn gegaan, had ik eigenlijk wel een beetje genoeg van dit allemaal en wilde ik wat anders zien. Dus ik ben gaan praten met de Rotary en zij hebben mij naar de universiteit laten gaan. Op dit moment ga ik naar de klassen van de studie "Vertaling Spaans-Engels", ik zit hier bij als "oyente", dat betekent dat ik geen normale leerling ben dus geen toetsen maak maar er alleen bij zit en de opdrachten meedoe. Dit gaat echt heel goed en ik ben er erg tevreden mee.
Een kleine 2 weken geleden was het 20 maart en dat betekende dat ik 7 maanden in Argentinië was. En mijn gastzus had speciaal voor mij een chocoladetaart gemaakt dat vond ik toch wel heel lief!! Foto's bijgevoegd haha. Dat weekend zijn we een dagje naar de hoofdstad van de provincie La Rioja gegaan, dichtbij Catamarca. Hier hebben we Turks eten gegeten (empanadas arabés, echt te lekker). Daarna zijn we doorgereden naar de bergen en de natuur van La Rioja; een heel mooi meer, hier heb ik ook een foto van bijgevoegd.

Afgelopen weekend hadden alle Inbounds (ofwel uitwisselingsstudenten in het district 1485) een oriëntatieweekend in Córdoba. Het was echt geweldig om alle uitwisselingsstudenten weer te zien; we zijn erg goede vrienden geworden omdat we samen op de zuid-reis zijn gegaan. Naast informatie over de andere trips in Argentinië hebben we "coaching" gedaan, waar we alles hebben overzien wat we dit jaar hebben geleerd en hebben meegemaakt. In dit weekend hebben we elkaar nog beter leren kennen, we hebben allemaal gerealiseerd dat de tijd snel maar ook langzaam gegaan is, en dat er niet veel tijd meer over is voor ons in Argentinië. We hebben elkaar geholpen door te luisteren naar elkaars problemen, we begrijpen elkaar omdat we dezelfde ervaring meemaken. Dit was voor ons allemaal heel belangrijk.
Naast uitwisselingsstudenten waren er ook Outbounds (jongens en meisjes uit Argentinië die dit jaar of volgend jaar op uitwisseling wilden gaan); zij moesten een test maken en er werd een interview gehouden. De Inbounds werden samen met de Outbounds ingedeeld in kamers; ik zat met 3 Argentijnse meisjes in een kamer. Het was erg leuk om ook met hen te praten en hen te vertellen over de dingen die ze gaan meemaken, over de goede en slechtere ervaringen.

Vandaag ben ik helemaal vrij, er is namelijk een stop van ál het vervoer in heel Argentinië: er is bijna niemand te vinden op straat, laat staan in scholen, universiteiten, ziekenhuizen of op werk.

Over 2 weken komen mijn ouders, broer en tante naar Argentinië en ga ik met hen rondreizen!! Ik heb er echt erg veel zin in!

Groetjes,

Marieke

  • 31 Maart 2015 - 20:36

    Irene :

    Ha lieve Marieke,

    Ook wij verheugen ons op de reis! Leuk om je verhaal te lezen. Wat heb je toch weer allemaal meegemaakt! Hopelijk lukt het skypen nog. xx

  • 01 April 2015 - 13:51

    Ilse:

    Hoi Marieke,

    Wat een leuk verslagje heb je ons weer gestuurd. En wat heb je weer een boel beleefd! om jaloers op te zijn.
    Als ik je verhaal lees, hoor ik het je zeggen, vertellen :-).

    Inderdaad het aftellen is begonnen; ook voor je ouders hoor!
    Alhoewel het leven hier voor hen natuurlijk ook gewoon is doorgegaan en zij erg druk zijn geweest met de verbouwing van jullie prachtige nieuwe huis ! hebben zij je echt wel gemist en verheugen zich om jou weer in de armen te kunnen sluiten.

    Ik wens je nu alvast een heerlijke tijd samen met je ouders, Joris en Annemiek. Het zou leuk zijn als we daar dan ook een verslagje van zouden krijgen (hint).

    Veel liefs Ilse


  • 01 April 2015 - 23:32

    Annemiek:

    Super die verhalen weer Marieke! Alleen de toegevoegde foto's kan ik niet direct vinden, maar wellicht ligt dat aan mij..
    Geweldig dat je nu op de Universiteit Spaans Engels kunt doen! Gaat je noord reis overigens nog door? Verder kijk ik ook uit naar de reis die we gaan maken en om jou eindelijk weer te zien natuurlijk!! Liefs en tot binnenkort!

  • 02 April 2015 - 01:47

    Marieke:

    Mam en Ilse, bedankt voor de reacties en ja ik zal ook een verslag schrijven over de reis met mijn familie!

    Annemiek, op het laatst kwam ik erachter dat ik geen foto's kon toevoegen, de laptop reageerde niet, dus het is niet jouw fout dat je ze niet gezien hebt. Ik probeer ze er later opte zetten. Er is een noord-reis in eind mei begin juni maar ik weet nog niet of ik deze ga doen aangezien ik al veel van het noorden heb gezien. Ik verheug me erop om jullie allemaal te zien over 2 weken! Tot binnenkort!

    Groetjes Marieke

  • 14 April 2015 - 10:33

    Dorien :

    Hoi Marieke,

    Hoe gaat het met je ?? Jouw ouders, broer en tante zijn ondertussen gearriveerd, was zeker wel heel leuk om hun allen weer te zien.( Lukt het Nederlands nog ??? ) Geniet maar lekker samen.

    Wat heb jij al veel gezien en gedaan, wat is jouw indruk van argentinie tot zover?? Zeker de moeite waard om te bezoeken?/ Het lijken me allemaal erg aardige mensen, jouw verhalen lezende en een mooi landschap. Nu je op de universiteit zit zal jouw spaans en engels wel heel sterk verbeteren. Fijn hoor.

    Fijne tijd verder, Brazo grande !!

    Dorien


  • 07 Mei 2015 - 02:29

    Marieke :

    Hoi Dorien,

    Het gaat echt heel goed! Nu zijn ze weer weg, hen allen. Ja nu je het zegt, mijn Nederlands is verslechterd maar echt heel erg. We hebben veel genoten!!

    Mijn indruk van Argentinië is niet in één woord samen te vatten.. Er is inderdaad een heleboel variëteit aan landschappen, waaronder het droge klimaat van Catamarca. Er zijn ook super-gastvrije en open mensen, dat kun je goed of slecht opnemen. Mensen vragen je dingen die eigenlijk privé zijn, ze knuffelen je sneller of geven een kus. Mensen hebben hier grote vriendenkringen, bijna geen "beste vrienden".

    Dankjewel voor het leuke berichtje! Maar "Brazo grande" betekent "grote arm". Een A vergeten, haha!

    Abrazo grande!

    Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

29-07-2014 ¡Hola!, Ik ben Marieke, ik ben 17 jaar en ik kom uit Nederland. Ik heb dit blog aangemaakt omdat ik over minder dan een maand naar Argentinië (Catamarca) reis om 11 maanden daar de cultuur te beleven en de taal te leren. Ik zal daar naar een High School gaan en bij een gastgezin verblijven. Op dit blog wil ik regelmatig de belevingen van een westers meisje in een Zuid-Amerikaans land omschrijven. Saludos, Marieke

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 25145

Voorgaande reizen:

11 September 2018 - 01 Februari 2018

Sevilla

29 Juli 2014 - 19 Juli 2015

Argentinië: San Fernando del Valle de Catamarca

Landen bezocht: