de eerste week - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Marieke Wel - WaarBenJij.nu de eerste week - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Marieke Wel - WaarBenJij.nu

de eerste week

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

29 Augustus 2014 | Argentinië, Catamarca

Buenos dias! Heel veel tijd om een reisverslag te maken heb ik niet maar ik ga toch proberen iets te vertellen over de afgelopen week, die aan de ene kant wel een dag leek omdat het zo leuk was maar aan de andere kant een maand omdat er zoveel gebeurd is.

Donderdag ben ik met mijn gastbroers Marcos en Andres naar de stad (el centro) geweest voor de eerste keer. De straten zien er heel anders uit als in Nederland, en de winkels ook. Je hebt niet veel grote ketens, er is ook geen McDonalds terwijl het wel een best grote stad is. De bestuurders van de stad wilden de stad nml. beschermen tegen concurrentie van grote bedrijven.

Mijn gastmoeder is (als enige in de familie) heel gelovig.Vrijdagavond tot zondagavond is ze naar de bergen gegaan om daar naar de kerk te gaan en te bidden. Ze at daar niets, uit respect voor de minderbedeelden. Ondertussen aten wij heel veel. In Argentinië eet iedereen 4 maaltijden per dag. Het ontbijt (el desayuno) is yoghurt of koekjes en thee of mate (soort thee met blaadjes), 's middags rond 3 uur eet je warm eten: pizza, kip, vlees, etc. Dan om 6 uur eet je koekjes of brood met beleg. Om 10 uur eet je nog een keer warm eten.
Toen Miriam (gastmoeder) terugkwam van de bergen, heeft ze mij een sleutelhanger met een Maria-afbeelding gegeven die ik nu aan mijn sleutel heb gehangen.

Zaterdagmiddag ben ik met Marcos, Andres en Walter naar de bergen gegaan met de auto. Daar hebben we in een restaurantje wat gegeten. In de bergen is het kouder dan beneden, ongeveer 10 graden kouder. De bergen hebben geen grote bomen maar wel heel veel cactussen en kleine boompjes.

Zaterdagavond gingen we naar een schoolfeest van een andere school (de "seleccion": selection van de "queen" uit de afgestudeerden). Hiervoor gingen we naar het huis van vrienden van Marcos. Meteen toen ik binnenkwam kwamen er 3 meisjes naar me toe om kennis te maken. Ze waren echt heel aardig! Zij vroegen of ik met hun kleren wilde ruilen (ik had een spijkerbroek aan en zij allemaal jurkjes) dus toen namen ze me mee naar hun kamer waar ik nog zo'n 5 andere meisjes heb gesproken. Ik kon wel geen Engels met hen praten want dat konden ze bijna niet; moesten dus steeds mijn gastbroer erbij roepen om het te vertalen. Uiteindelijk was het al 2 uur 's avonds toen we naar het feest gingen en ik moest om 3 uur thuis zijn; veel heb ik dus niet van het feest gezien. Wat heel grappig was was dat jongens als meisjes verkleed waren en gingen dansen op het podium (dat is altijd traditie). Hierna dansten de geslaagde meisjes op het podium en niet lang daarna moesten we alweer naar huis.

Dinsdag was mijn eerste schooldag. Om 6:20 opstaan om om 7:20 op school te zijn is wel iets anders dan elke ochtend uitslapen.. Mijn school heet Colegio del Carmen. Eerst hadden we een gesprek met de directrice en daarna ging ik naar mijn klas. Een lerares stelde me voor aan de klas. Eerst was iedereen even stil maar daarna kwamen er meteen mensen naar me toe om dingen te vragen en iedereen wilde dat ik bij hen kwam zitten. Jammer genoeg kunnen er ook maar 2 mensen in mijn klas Engels, dus ik moest in het Spaans communiceren. Zij hebben wel Engelse les maar dat zijn echt de basisdingen, en dan snappen de meesten er nog steeds niets van. In het Spaans communiceren is aan de andere kant wel weer goed om Spaans te leren natuurlijk. Die schooldag was er een soort van viering van de dag ervoor, een feestdag. We hadden dus geen les maar we moesten naar de gymzaal waar er een paar klassen toneelstukjes deden en daarna was er een optreden van een typisch Catamarcaanse (??) dans.
Dinsdagmiddag gingen we in de bergen wandelen., het was heel vermoeiend want we gingen de hele tijd omhoog en stopten bijna nergens. De bergen waren wel heel mooi
Dinsdagavond hebben we mijn uniform voor school gekocht (ik zal nog een foto toevoegen, heb een "sportuniform" met joggingbroek en vest en een normaal uniform met een rokje, sokken en polo. Het normale is echt heel lelijk vind ik) en naar schoenen gekeken voor school (die we niet konden vinden omdat ze allemaal te wijd waren.. Argentijnse mensen hebben blijkbaar dikke voeten)
Daarna hebben we in een restaurant wat gegeten en ik sliep om 12 uur, volgende dag weer om 6:20 opstaan.
Om 7:10 werd ik opgehaald door de broer van Walter (zijn dochter gaat naar een school dichtbij Colegio del Carmen). School was wel weer leuk en niet saai, deze keer hadden we wel les. We hadden wiskunde, geografie en een toets. Op school snap ik alleen wiskunde en engels en de rest is allemaal te veel Spaans om te begrijpen.
Na school toen ik binnenkwam schrok ik want ik hoorde veel mensen heel hard SORPRESA!! roepen. Het was Belens verjaardag dus haar vriendinnen hadden een spandoek opgehangen, een taart gemaakt en ze hadden zo'n knalding met allemaal confetti. We hebben met zijn allen gezongen en cadeautjes gegeven. Daarna heb ik geslapen en ben ik met Camilla, een meisje uit mijn klas, ijs gaan eten. 's Avonds hebben we nog een keer gekeken voor schoenen en heb ik ze uiteindelijk (bij de laatste winkel) gevonden!

Vandaag is het vrijdag en ik ben blij dat het morgen weekend is zodat ik eindelijk meer kan slapen. Vanavond ga ik met Camilla naar de stad en daarna gingen we met de familie misschien naar het theater. Morgen is er een rotary meeting om 10 uur 's ochtends met alle Inbounds en Outbounds. 's Avonds ben ik voor een feest met de klas uitgenodigd en zondag gaan we hiken op de berg.

Dat is in het kort wat ik allemaal heb gedaan deze week en wat ik nog ga doen, hoop dat je het een beetje kunt volgen.

Saludos y besos

Marieke/Maria

  • 29 Augustus 2014 - 22:03

    Annemiek:

    Lieve Marieke, wat leuk en indrukwekkend om allemaal te lezen wat je op slechts een week allemaal hebt meegemaakt..!! Het zal zeker vermoeiend zijn al die eerste indrukken, de school, de taal en de gewoontes vandaar! Echt heel bijzonder!
    Hier gaat alles gewoon zijn gangetje en zou je het bijna saai gaan vinden..
    Hopelijk kun je komend weekend lekker een beetje uitrusten! Maar gezien je programma, gaat dat nog niet meevallen!! Dikke kus!

  • 30 Augustus 2014 - 17:50

    Irene Van Wel :

    Ha lieve Marieke,
    Wat geweldig dat je deze verhalen schrijft. Heel leuk om te lezen! En zo blijven we op de hoogte van alles waar je mee bezig bent. De koop van je bergschoenen was nog niet zo'n verkeerde keuze, volgens mij ;-) Ik ben benieuwd naar de foto met je schooluniform! Geniet van dit weekend en doe heel veel groeten van ons aan je gastgezin! Dikke kus xxxxxx

  • 01 September 2014 - 11:18

    Monique De Jong:

    Hoi Marieke,

    Wat tof om hier je reisverslag te kunnen lezen. Ik heb het zojuist ook aan Phileine voorgelezen ;-)
    Zij vond het ook reuze leuk!

    Fijn dat je daar zo gastvrij wordt ontvangen en dat je inmiddels al zoveel hebt ondernomen.
    Je zult in ieder geval in 'no time' een aardig woordje Spaans spreken. Hihi.

    We zijn benieuwd naar je volgende verslag.

    Groetjes uit Weert!

  • 01 September 2014 - 12:54

    Mai Van Nuland:

    Hoi Marieke, je moeder Irene stuurde jouw verslag door per E-mail. Wil je graag volgen bij jouw stage tijd. Ik was zelf 2 maal in Buenos Aires en omgeving bij Susan. Jij zit veel dieper het land in maar de mentaliteit kan ik goed aanvoelen. Geniet van de tijd dat je daar bent, vooral van de cultuur in breedste zin: muziek, schilderkunst, disign, dans en het lekkere eten. Je zult ook nog wel een keer naar de pampas gaan en paard gaan rijden. Hele fijne tijd daar. Je vergeet het nooit meer de rest van je leven. Groetjes en liefs Tante Mai.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

29-07-2014 ¡Hola!, Ik ben Marieke, ik ben 17 jaar en ik kom uit Nederland. Ik heb dit blog aangemaakt omdat ik over minder dan een maand naar Argentinië (Catamarca) reis om 11 maanden daar de cultuur te beleven en de taal te leren. Ik zal daar naar een High School gaan en bij een gastgezin verblijven. Op dit blog wil ik regelmatig de belevingen van een westers meisje in een Zuid-Amerikaans land omschrijven. Saludos, Marieke

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 25141

Voorgaande reizen:

11 September 2018 - 01 Februari 2018

Sevilla

29 Juli 2014 - 19 Juli 2015

Argentinië: San Fernando del Valle de Catamarca

Landen bezocht: