Córdoba - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Marieke Wel - WaarBenJij.nu Córdoba - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Marieke Wel - WaarBenJij.nu

Córdoba

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

12 November 2014 | Argentinië, Catamarca

Hola todos,

Hier weer een nieuw reisverslag. Deze week ben ik naar Córdoba geweest om een kleine week bij Mariëlle uit Nederland te verblijven en om Córdoba te zien.

Woensdag 5 november stond ik om 14:30 op het terminal van Catamarca om in een bus te stappen van 6,5 uur naar Córdoba. Met de auto is het ongeveer 4 tot 5 uur maar de bussen gaan hier heel langzaam. Gelukkig was het in de bus heel erg comfortabel met grote zachte stoelen en een soort van leuning voor je benen, en je kon je stoel heel ver naar achter doen. We stopten een keer bij een tankstation en daarna gingen we weer verder.
Toen ik aankwam in Córdoba terminal (wat trouwens best groot is), kon ik eerst Mariëlle niet vinden. Maar een paar minuten later hadden we gebeld in het Nederlands (iedereen keek me heel raar aan), en had ik haar gevonden. Ze stond samen met Hannah uit Duitsland, Victor uit Frankrijk, Lili uit Denemarken, en Emmanuel van hier uit Argentinië. Samen gingen we in een taxi naar Patio Olmos, een groot warenhuis in Córdoba. Hier aten we wat en gingen we vervolgens bowlen. Uiteindelijk gingen Mariëlle en ik naar huis en slapen.

Donderdag 6 november zijn we naar Carlos Paz geweest, een plaatsje ongeveer een uur van Córdoba af waar twee andere exchange studenten wonen. Wij hebben hier met Tyler uit Australië afgesproken, zij wist een restaurant waar we hele goede lomito's konden eten: hier moesten we wel zo'n 40 minuten voor lopen naar het meer. Onderweg het lopen hebben we terrere gedronken (koude mate: kleine blaadjes van een plant, hier doe je water bij in dit geval sap. Maak je geen zorgen, het is geen wiet). Uiteindelijk bij het restaurant aangekomen zagen we dat het niet open was en zijn we bij een ander restaurantje gaan zitten. Gelukkig hebben ze op elke plaats wel lomito's dus die hebben we toen gegeten. Daarna zijn we in t park bij het meer gaan zitten en hebben we muziek geluisterd (het meer was heel mooi en groot, heb ik een foto van bijgevoegd).
We hebben nog bikini's geshopt voor Mariëlle omdat ze deze nodig had en daarna gingen Mariëlle en ik direct door naar haar gastbroer met hem hebben we empanada's gegeten en een film gekeken.

Vrijdag 7 november

Donderdag waren we best laat thuis dus we hebben lekker lang uitgeslapen. Vervolgens hadden we lunch met iedereen van Mariëlles familie: de gastmoeder Dolores, de gastvader Lotzi, gastbroer Andy, en gastzus Floor (die volgend jaar trouwens naar Nederland gaat. Nu bekend: ze gaat naar Bergen op Zoom). 's Avonds gingen we uit met een grote groep: Lili, Hannah, Odille uit België, Mariëlle en ik. We gingen naar de stad met de taxi (iedereen neemt hier heel vaak de taxi: het is heel goedkoop, elke keer zo'n 70 peso dat is ongeveer 7 euro) en hier waren ook Aleksander uit Brazilië, Viktor en Emmanuel. We gingen met zijn allen naar Cuba (dat is een club, "boliche" zoals ze dat hier noemen, in het centrum van Córdoba). Toen we Cuba binnenkwamen was het meteen een gekke boel: allemaal mensen van AFS (een ander uitwisselingsprogramma) kwamen op mij af en begonnen met me te praten. Iedereen die in Córdoba woonde kenden ze al maar mij nog niet. Er waren mensen van over de hele wereld: uit Milaan, uit Hongarije, Denemarken, USA en Frankrijk. Om 5 uur was de club dicht dus was het tijntbijtrestaurant: La Pana. Toen weer met de taxi terug en gaan slapen.

Zaterdag 8 november

Natuurlijk ook lang uitgeslapen, en Hannah en Lili bleven slapen. De asado stond al voor ons klaar toen we de woonkamer binnen kwamen lopen. Met vermoeide hoofden aten we het op en kletsten we een beetje met de ouders, gastzusje en gastbroer waren weg. Ze vroegen of dat we niet moe waren, nee hoor want vanavond gingen Mariëlle en ik weer en anders zouden we vast niet mogen. Na de asado hebben we afgewassen met iedereen, toen ging Lili weg en hebben Mariëlle, Hannah en ik nog even gezwommen in het zwembad.
's Avonds zijn Mariëlle en ik naar de stad gegaan om verschillende gebouwen te bekijken. We liepen door een straat en zagen hier een hele grote demonstratie: blijkbaar voor homoseksualiteit. Er liepen mensen naakt rond, er waren mensen aan het drinken en je kon duidelijk zien dat er mensen aan de drugs waren. Er liepen ook veel travestieten rond op hele hoge hakken, bijna stelten, en met net zoveel make-up als een clown. Je merkt wel hoe het een beetje gevaarlijk kan zijn in Córdoba: toen we naar de volgende straat liepen kwam er een enge man naar Mariëlle toe en fluisterde in haar oor: "hermosa" (dat betekent: "beautiful"). Toen schrokken we wel even en zijn we heel snel doorgelopen naar Patio Olmos om te gaan shoppen voor die avond: ik kocht een rokje en Mariëlle een bloesje.
En de avond ging weer hetzelfde: deze keer zonder Hannah, Odille en Lili want die mogen niet vaak opstap; maar we zijn wel Bence uit Hongarije en zijn gastbroer tegengekomen, en twee meisjes uit Duitsland. Ook waren Viktor en Emmanuel er weer; en gingen we weer ontbijten bij La Pana.

Zondag 9 november

Natuurlijk weer lang uitgeslapen schoven we bij het "ontbijt" aan (lunch). We waren wel geen hotelgasten hoor, moesten ook helpen met afwassen en de tafel dekken. Na de lunch, rond 4 uur, vertrokken we met de bus naar de stad naar Starbucks. Hier hadden we met Hannah afgesproken om vervolgens de Tourbus te gaan doen. Deze gaat door heel Córdoba, van Nueva Córdoba tot Vieja Córdoba (oud tot nieuw). We konden hier heel even uitstappen bij een kerk. Er was hier een koor aan het zingen. Het ging er allemaal heel serieus aan toe, er was ook een vrouw huilend aan het bidden.
Nadat we een paar foto's voor de kerk hadden gemaakt stapten we weer de bus in om te rijden naar het nieuwe gedeelte van Córdoba, met universiteiten, barren en boliches: dit was het studentengedeelte. Ook kon je hier de duurste appartementen vinden.
Toen de bustrip klaar was zijn we naar een marktje gelopen en hebben we hier een ijsje gehaald. Hannah en ik schrokken ons dood want er zat een zwerfhond aan onze benen te likken. Ik schrik me trouwens altijd dood als ik een zwerfhond zie; ik heb namelijk geen spuiten ervoor (dit vertelde de organisatie mij niet, dat ik deze moest halen, of we hebben het over het hoofd gezien...) en als eentje me bijt kan ik een ziekte krijgen. Maar volgens mij juist als ik schrik komen ze naar me toe, haha.
Rond 7 uur haalde Emmanuel ons op en gingen we samen met hem naar Paseo de Los Artes, dit was echt heel mooi: je had verschillende "inhammen" waarin kleine winkeltjes, souvenirwinkeltjes en restaurantjes zaten, met lampjes en fonteintjes. Het leken net kleine mini stadjes. Je had ook een klein marktje met allemaal verschillende typisch Argentijnse souvenirtjes. Helaas heb ik geen foto kunnen maken omdat mijn telefoon tijdelijk kapot was.. nu doet hij het gelukkig weer voor het grootste gedeelte.

's Avonds rond 10 uur gingen we naar het appartement van Gaspar (een rotex-lid die naar Nederland is geweest op exchange). Het plan was om kroketten te gaan maken, eerst hebben we boodschappen gedaan daarna hebben we deze gemaakt. Een frituurpan hadden we niet dus we hebben het met een gewone pan met olie gedaan.Het leek er niet echt heel erg op maar het was wel lekker! We hebben na het eten in zijn fotoboeken van exchange gekeken, en wilden een film gaan kijken (komt een vrouw bij de dokter, echt Nederlands) maar hij liep vast op de helft en toen hebben we nog maar eens heel lang gepraat tot Mariëlle en ik de tijd waren vergeten en we ongeveer om 5 uur thuis kwamen, waar de gastvader ons op zat te wachten.. Oeps, haha.

Maandag 10 november

Weer lekker lang uitgeslapen en geluncht, verder niet veel gedaan.. Mariëlle moest naar Spaans cursus dus in die tijd heb ik gedoucht en gepraat met haar gastzusje. Ik kwam om half 6 naar haar Spaans cursus, toen zijn we naar de stad gegaan om een Cupcake cursus te doen! Mariëlle studeert gastronomie in Córdoba maar heeft nu vakantie dus is verschillende kookcursussen aan het doen zodat ze zich niet verveelt. De cursus was in het spaans en eerst kregen we uitleg waar ik niks van snapte (het waren allemaal woorden die ze gebruiken in de keuken). Daarna gingen we het praktische gedeelte doen. We werden ingedeeld bij een groep van 5 volwassen en middelbare vrouwen die ongeveer precies zeiden wat we moesten doen. Midden in het maken van de cupcakes werd Mariëlle opgebeld door haar gastzusje Floor: ze wist waar ze naartoe ging in Nederland; Bergen op Zoom. Toen de cupcakes klaar waren mochten we ze gaan versieren. Het waren typische kerst-cupcakes dus er waren versiersels zoals boompjes, kersjes en blaadjes. Ik heb hier ook een foto van toegevoegd. Op het einde kreeg je zelfs een certificaat: nu was je professioneel in kerst-cupcakes maken.
Eenmaal thuis gingen we natuurlijk meteen naar Floor: zij wilde alles weten over Bergen op Zoom; samen met haar keken we op internet en wikipedia over waar het lag en of we er mensen kenden. Ze had een e-mail gekregen met alle gastgezinnen en wij hebben haar geholpen met e-mails te schrijven naar hen. Floor en Andrés (mijn eigen gastbroer) gaan beide naar Nederland maar helaas weet Andrés nog steeds niet waar hij naartoe gaat; dit moet hij voor december te horen krijgen. Ditmaal gingen we wel vroeg naar bed (na het eten en de heerlijke slagroom en aardbeien die ik echt moest proeven) want we waren allebei heel moe.

Dinsdag 11 september

Het was eigenlijk ons plan geweest om naar de stad te gaan omdat we beide nog een lange broek moesten aanschaffen voor de zuidtrip, maar dat lukte ons niet echt want we waren veel te moe en dus hebben we wéér geslapen hahaha. Daarna zijn we gaan zwemmen en hebben we geluncht. Om half 4 moest ik mijn bus hebben om terug te keren naar Catamarca; maar eerst moest ik nog mijn ticket halen bij een kiosk. Om 3 uur kwamen we aan bij de kiosk, heel snel gelopen, zei de man bij de kiosk dat ze geen tickets meer verkopen. Dus snel een taxi gepakt, de taxichauffeur was wel heel aardig maar wilde niet echt heel snel rijden, hij was veel te geïnteresseerd in Nederland dus wilde liever nog de hele dag blijven praten volgens mij. Zo'n 2 minuten voor half 4 kwamen we aan op het terminal, ik ben naar een raampje gerend om een ticket te kopen (eerst nog het goede raampje vinden met het goede busbedrijf), gelukkig stond er geen rij. Nadat ik mijn ticket heb gekocht de trap op gerend, toen we de bus van Catamarca zagen waren we wel opgelucht, en net toen de buschauffeur wilde instappen heb ik nog kunnen vragen of ik nog erbij kon. Eenmaal in de bus lekker uitgerust en geslapen, bij het tankstation wat gegeten en gedronken en in Catamarca kwam mijn gastbroer Marcos me ophalen om naar huis te gaan. In het huis stond het eten al klaar, het was fijn om iedereen weer te zien. Er lag ook een pakketje op me te wachten met Nederlandse tijdschriften!! Dankjewel Annemiek mijn tante!! Mijn moeder heeft ook een pakketje opgestuurd dat iets groter is met kleren, schoenen en stroopwafels maar dat is nu volgens internet nog steeds in Buenos Aires.. Ze heeft het op 2 oktober opgestuurd en het is nu inmiddels 12 november.

Woensdag, vandaag, heb ik niet veel gedaan behalve pannenkoeken gemaakt met mijn gastbroer. Ik hoefde niet naar school omdat Walter, mijn gastvader, dacht dat er een protest was van alle leraren. Maar dat protest was er uiteindelijk toch niet; vond het toch niet zo erg, heb ik kunnen uitrusten en de tijdschriften kunnen lezen. Vanavond heb ik weer hockeytraining en morgen weer school; dan begint het "normale leven" weer. Na volgende week, op 25 november, begint de zuid-trip: 2 weken naar het zuiden met de hele exchange groep van dit district: ongeveer 40 mensen!

Sorry als sommige dingen door elkaar staan of zinsopbouw niet geweldig is; ik ben ook geen professional en mijn Nederlands is een beetje aan het verslechteren

Dit weekend heb ik een paar hockeywedstrijden en 2 verjaardagsfeestjes dus dat wordt wel leuk. Hier zal ik na het weekend weer over schrijven, tot volgende week!

Muchos saludos y besos!!!

Marieke

  • 13 November 2014 - 10:37

    Irene:

    Ha lieve schat, wat heerlijk om al je belevenissen te volgen! Je hebt er weer een heel verhaal van gemaakt. Je zult wel een beetje moeten uitrusten na alles wat je gedaan hebt, lijkt me zo.
    Ik ben ook benieuwd waar Andres naar toe gaat in Nederland. Als je het weet, dan hoor ik het graag! Leuk, he, dat Annemiek zo goed aan je denkt en een pak tijdschriften heeft gestuurd. Kun je de komende tijd je Nederlands weer een beetje ophalen..ha, ha. Hopelijk komt mijn pakket ook binnenkort aan. Vraag maar eens aan je gastvader of hij contact kan opnemen met die bekende van hem bij de douane in Buenos Aires. Wellicht maakt het iets uit..
    Hier is het momenteel prachtig herfstweer, het begint wel echt kouder te worden.
    Vanmiddag mag ik zelf op de foto, voor het magazine Landidee. Grappig, he! Daarna een interview. Ik zal je wel iets laten zien als het blad uitkomt. Zal wel januari worden, denk ik.
    Wat betreft die spuit. Volgens mij heb je toch de benodigde inentingen gehad. Ik zal het eens navragen bij de huisarts. Anders kun je daar wellicht nog een spuit halen. Je moet geen onnodig gevaar lopen.. Marieke, feest en leef lekker door daar in Argentinie! Dikke kus van mam xxx

  • 13 November 2014 - 18:32

    Annemiek:

    Ha Marieke, wat een verhalen weer! Ik word er al bijna moe van als ik het lees!
    Ik ben wel blij dat je nog net op tijd de bus hebt gehaald! Je moet wel niet teveel op je tante gaan lijken, die komt ook altijd op het laatste moment..., of net te laat..!!
    Vooral leuk om ook alle foto's te zien, dan krijgen we een betere indruk van hoe het daar is!
    Verder wil ik je waarschuwen voor kroketten bakken in een pan olie in plaats van een frituurpan (daar zit nl een thermostaat op als beveiliging);
    zelf heb ik ook al eens daarmee de vlam in de pan gehad toen de olie oververhit was..
    Misschien weet je dat nog? Toen waren jullie bij mij en is de brandweer nog voorbij geweest..
    Veel plezier weer komende week!
    Muchos besos!! XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

29-07-2014 ¡Hola!, Ik ben Marieke, ik ben 17 jaar en ik kom uit Nederland. Ik heb dit blog aangemaakt omdat ik over minder dan een maand naar Argentinië (Catamarca) reis om 11 maanden daar de cultuur te beleven en de taal te leren. Ik zal daar naar een High School gaan en bij een gastgezin verblijven. Op dit blog wil ik regelmatig de belevingen van een westers meisje in een Zuid-Amerikaans land omschrijven. Saludos, Marieke

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 25189

Voorgaande reizen:

11 September 2018 - 01 Februari 2018

Sevilla

29 Juli 2014 - 19 Juli 2015

Argentinië: San Fernando del Valle de Catamarca

Landen bezocht: