Rondreis Argentinië!! - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Marieke Wel - WaarBenJij.nu Rondreis Argentinië!! - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Marieke Wel - WaarBenJij.nu

Rondreis Argentinië!!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

07 Mei 2015 | Argentinië, Catamarca


In dit blog ga ik wat vertellen over de reis die ik met mijn ouders, broer en tante heb gemaakt door Argentinië. Ik heb alles opgeschreven dus daarom weet ik het nog allemaal zo gedetailleerd.. zou ik eigenlijk elke dag moeten doen.

13 april
Ik zag mijn familie weer voor het eerst na zo'n 8 maanden in een hotel, het was heel emotioneel en fijn om ze weer te zien, we zijn uit gaan eten in Catamarca en daarna zijn ze gaan slapen want natuurlijk waren zij hartstikke moe na zoveel gereisd te hebben (eerst van Weert naar Amsterdam met de auto, van Amsterdam naar Buenos Aires is ongeveer 13 uur in het vliegtuig. Daarna namen ze het vliegtuig van Buenos Aires naar La Rioja (ook weer 2 uur). Van La Rioja naar Catamarca is het 3 uur in de auto. )

14 april
Ik heb mijn familie het centrum van Catamarca laten zien. Natuurlijk waren ze net zo verbaasd als ik toen ik hier voor het eerst aankwam. Honden die loslopen op straat, heel normaal als je 3 honden die half dood lijken ergens in het centrum ziet liggen. Ze waren verbaasd dat niemand Engels sprak, ook niet in het hotel. Ze verbaasden zich over de armoede die zich hier afspeelt, tussen het grote verschil van rijk en arm, een moderne villa met palmbomen ernaast ligt naast een huisje zonder glas in de ramen dat men zelf heeft geprobeerd te construeren.
Catamarca heeft ook vele goede kanten, ik heb mijn familie bijvoorbeeld het mooie uitzicht over de hele stad laten zien, en natuurlijk scheen de zon 's middags.
's Middags gingen we naar het huis van mijn eerste gastfamilie, familie Herrera. Walter Herrera, de vader, had een asado (barbecue met Argentijns vlees) klaargemaakt speciaal voor ons. Hierna gingen we naar het huis van mijn tweede gastfamilie, waar mijn gastzus van 2e familie (Camila) al klaar stond met koekjes speciaal van de regio en een "mate" (een beker, waar je yerba indoet (soort kruiden), en heet water. Je drinkt het met een soort metalen rietje dat een "bombilla" heet).
Rond 5 uur, nadat ze allemaal mate geprobeerd hadden, waar ze nog even aan moesten wennen, haalde Walter ons op. Hij had ons aangeboden aan om een kleine tour met ons te maken naar El Rodeo, een klein plaatsje in de bergen dichtbij Catamarca, want Catamarca ligt in een dal. We gingen met 2 auto's en hij liet mijn vader zelfs in zijn gloednieuwe auto rijden. Helaas regende het heel hard en hebben we niet heel El Rodeo kunnen zien dus zijn we naar een klein restaurantje gegaan waar we de merienda hebben gegeten (zoveel eten zijn we ook niet gewend in Nederland).
Het was mijn idee om mijn familie 's avonds mee te nemen naar El Principito, om een lomito (een soort dikke sandwich met ham, kaas, gebakken ei, vlees van een koe, sla en tomaten, ik weet niet of ik nog wat vergeet) te proberen. We zijn met een hele groep gegaan; mijn eerste gastouders Miriam en Walter, hun dochter Belen en een vriendin, hun uitwisselingsstudent Sophie die uit België komt, en mijn familie.
Hierna hebben we besloten vroeg te gaan slapen want iedereen was erg moe van de hele reis, en de volgende dag hadden we onze vlucht naar Buenos Aires.

15 april
Deze dag hebben we lekker uitgeslapen, behalve ik want ik zat al vroeg in de auto naar het hotel met mijn koffer. Als ik het me goed herinner kwam rond 11 uur iemand ons ophalen met een busje die ons naar het vliegveld zou brengen. In het vliegveld van Catamarca, wat eigenlijk niet echt een vliegveld te noemen is, er is namelijk maar één hal, hebben we even gewacht totdat het vliegtuig naar Buenos Aires klaarstond. Toen we aankwamen in Buenos Aires en we door de aankomsthal liepen zag ik opeens Marcos, mijn gastbroer van mijn 1e familie staan. Hij woont in Buenos Aires als een student en zou ons een paar dagen "rondleiden" door de immense stad.
Deze dag zijn we met hem naar het hotel gereden dat in de wijk San Telmo lag, de oudste wijk van Buenos Aires. Die avond zijn we met hem uit gaan eten in Puerto Madero (een buurt die aan een kanaal ligt) en daarna meteen gaan slapen in het hotel. Het hotel was heel grappig, er waren kamers met een onder- en boven- verdieping.

16 april
Hebben we een fietstour door Buenos Aires gemaakt, waarbij we onder andere langs Recoleta, een kerkhof met beroemde en rijke Argentijnen kwamen, en langs het monument van San Martín dat zowat op elk plein staat, en een "rozentuin" met honderden rozen. Na het lunchen zijn we naar een shopping gegaan en daarna naar het museo del Bellas Artes. 's Avonds zijn we naar het pleintje van San Telmo gegaan en hebben we gegeten terwijl er een stel naast ons de tango stond te doen.

17 april
Die dag hebben we een tour gedaan in het theater Colón dat het beroemdste theater is van Buenos Aires. 's Middags zijn we naar museo MALBA geweest, een museum van moderne Latijns-Amerikaanse kunst. Dit was heel speciaal; er was bijvoorbeeld een kamer, waar een man in een hoekje zat te schrijven op zijn laptop. Er was een groot scherm. Toen ik las wat er op het scherm stond, zag ik dat het over mij ging ("Blond meisje met groene jas loopt kamer in'). 's Avonds hebben we een tangoshow bijgewoond.

18 april
Op 18 april zijn we samen met Marcos naar La Boca gegaan, een beroemde voetbalbuurt van Buenos Aires. Hoewel de buurt eromheen arm is, heb je een paar leuke, maar wel heel toeristische straatjes, waar mensen de tango doen, er asado gegeten wordt, je overal op de foto kan als tangodanseres (wel voor een paar pesos natuurlijk), en je niet bijkomt van de souvenirwinkeltjes.
Deze avond zijn we gaan eten in steak-house, want het enige wat je écht moet doen in Buenos Aires is een steak eten.

19 april
Buenos Aires - El Calafate
Toen we aankwamen in El Calafate was het wel weer een heel temperatuursverschil, want Argentinië is een heel groot land en daarom is de temperatuur niet in elk gebied hetzelfde. In catamarca was het nog 35 graden, in buenos aires al wat minder zo'n 20 graden, en in El Calafate zat het rond de 5 graden.
De eerste dag in El Calafate hebben we alleen uitgerust in het hotel, en hebben we het stadje bezocht, een klein stadje maar met leuke souvenirwinkeltjes.

20 april
Waarom we naar El Calafate waren gekomen, was de gletsjer Perito Moreno. Een van de grootste natuurgletsjers van de wereld is er te bezichtigen. Ik was heel al eerder geweest met de zuid-trip die ik heb gemaakt met de andere uitwisselingsstudenten, maar mijn gezin en tante hadden het nog nooit gezien.
Er is een groot stelsel gebouwd van houten balkonnen vóór de gletsjer. Vanuit deze balkonnen hebben we de gletsjer bezichtigd, er waren balkonnen van boven en van onderaf, van veraf en meer dichtbij. Maar je kan hem niet echt van dichtbij zien, daarvoor moet je met een boot erheen varen, want de gletsjer ligt in het water.
Het volgende wat we gedaan hebben zal ik niet snel vergeten: we zijn naar de andere kant van de gletsjer gegaan, hier was toegang om letterlijk op de gletsjer te lopen. Je kreeg schoenen met "spikes" voor op de gladde ondergrond te lopen. Bovenop de gletsjer had je een uitzicht met alleen maar wit ijs en ijs dat gesmolten was en veranderd in een blauwe plas, in sommige plassen kon je zien dat deze heel ver naar onder door liepen.

21 april
's Ochtends hebben we een wandeling gemaakt in El Calafate langs het grote blauwe meer, waar het lekker hard waaide. Die middag hebben we paardgereden. Een klein familiebedrijfje heeft ons op een paar paarden gezet, en de zoons en dochter (waarvan er 2 nog niet eens 10 jaar waren) gingen met ons mee om ons te begeleiden.

22 april
Op deze dag vertrokken we naar Chile, onze bestemming: Torres del Paine, een nationaal park in het zuiden van Chile. Wij hadden hiervoor een auto gehuurd. Rond 11 uur vertrokken we en we kwamen ongeveer 8 uur later aan. In Chile hebben we eigenlijk alleen gewandeld, door het natuurgebied gelopen, waar er ook kleine gletsjers te bezichtigen waren, en kleine watervallen. Jammer genoeg was het mistig waardoor we de bergen (dat schijnt het hoogtepunt te zijn van het natuurpark) niet konden zien. In het natuurpark hebben we een heleboel soort van lama's gezien die gonaco's heten als ik het me goed herinner.. we hebben ook struisvogels gezien.

25 april
Vertrokken naar El Calafate met de auto. Hier hebben we nog een nacht gelogeerd.

26 april
Op deze zondag zijn we vertrokken naar Buenos Aires met het vliegtuig, waar we een vlucht namen naar Iguazú. 's Avonds in Iguazú aangekomen waren we allemaal moe van het reizen maar gelukkig en deze keer warm want het was hier ongeveer 30 graden.

27 april
We hebben de Cataratas de Iguazú (de watervallen van Iguazú) van de Argentijnse kant bezocht. Er waren verschillende balkonnen, je kon het panoramisch bekijken maar ook van dichterbij
Echt heel mooi!! Ik ga proberen de foto's bij te voegen want de vorige keer is het me niet gelukt..
's Middags zijn we in een bootje gestapt die ons dichter bij de watervallen zou brengen. En we wisten dat we een "douche" zouden ontvangen; we zijn met het bootje onder de waterval doorgereden! Daarna waren we allemaal kletsnat.

28 april
Dit was de laatste hele dag met mijn ouders in Argentinië. 's Ochtends hebben we de Braziliaanse kant van de watervallen bezocht. Daar liepen een heleboel wasberen rond die voor eten zochten, onder, in, en bovenop de prullenbakken. Bij de Braziliaanse kant hadden we meer een "panoramic view", die ook hartstikke mooi was.
Die middag hebben we rustig aan gedaan, aan het zwembad gelegen en genoten.

29 april
's Ochtends nam ik afscheid van mijn ouders; zij zijn verder naar Brazilië door gegaan om hier het vliegtuig naar Amsterdam te pakken; ik heb een vlucht genomen naar Buenos Aires en vanuit daar de bus naar Catamarca. 's Avonds 30 april kwam ik aan; in totaal 2 dagen reizen.

Eenmaal aangekomen was ik natuurlijk moe dus ik ben meteen gaan slapen. Daarna heb ik churro's gemaakt met mijn gastzus, hebben we samen een film gekeken en zijn we daarna gaan rennen..
Met Sophie hebben we een hele middag in het weekend mate-drinkende en pratende doorgebracht daarna.
Op maandag begon het gewone leven weer; naar de faculteit, naar hockey..
Op maandagavond, na hockeytraining, kreeg ik een berichtje dat ik familie zou ruilen op dinsdag. Ik wist wel al dat ik binnenkort zou verhuizen maar zo snel had ik het niet verwacht. Dus gisteren ben ik verhuisd, naar een huis dat in het centrum ligt. Ik heb hier een gastfamilie die bestaat uit gastmoeder Patro en gastvader Carlos, zij hebben 3 zonen en een dochter, maar die zijn allemaal niet thuis (de 3 zonen studeren in Córdoba en de dochter is op uitwisseling in de VS). Het is fijn om hier in de stad te wonen want alles ligt heel dichtbij. Wel is er een irritante hond (die Ku heet), die al blaft als ik het kleinste geluidje maak, maar hij moet gewoon gewend aan me raken zeggen ze.

Goed dat is het ongeveer. Nog maar 2 maanden ongeveer voordat ik weer naar Nederland kom. Misschien maar goed ook, mijn Nederlands begint het een beetje te.. hoe zeg je dat.. nouja, mijn Nederlands is gewoon verslechterd. Ik kijk er naar uit om alle vrienden en familie weer te zien.. Ik mis jullie!


Marieke

  • 07 Mei 2015 - 12:26

    Mirjam Hegge:

    Lieve Marieke,
    Ik heb tot nu toe al je verslagen gelezen. Wat een geweldige ervaring daar in Argentinië! En knap hoe je daar je leven regelt. Hoorde van je moeder dat je heel kordaat op iemand afstapt en dan in vloeiend Spaans je woordje doet. Ontzettend knap. De reis met je familie is ook een overgetelijke ervaring. Leuk dat jullie die met z'n allen hebben kunnen maken. Wat een planning! Ik ben benieuwd naar de foto's. Had ook al fantastische verhalen van je moeder gehoord. Geniet nog van de laatste 2 maanden in Argentinië!
    Hartelijke groeten, Mirjam

  • 07 Mei 2015 - 19:51

    Mai Van Nuland:

    Hoi Marieke, het gaat goed met jou he in Argentinië! Wat heb je veel gezien en beleefd daar!!!! Sommige zaken zag ik voor me omdat we er met Susan 12 jaar geleden ook zijn geweest.Leuk dat je ouders het ook mee beleefd hebben. Geniet nog van de 2 maanden die je er nog bent. Het is een ervaring die je je hele leven bij blijft! Ook zal het je verdere leven beïnvloeden in de toekomst. Je zult veel beter kunnen zien en ervaren wat belangrijk is.
    heel veel groetjes
    Jan en Mai

  • 10 Mei 2015 - 11:11

    Annemiek :

    Lieve Marieke, mooi verhaal en heel herkenbaar natuurlijk..!
    Fijn dat je het zo goed bij houdt allemaal! Heel veel succes in je nieuwe huis! Zal wel weer wennen zijn bij andere mensen. Doe heel veel groeten aan iedereen, fam Herrera, Cordoba en Sophie en Camila! En Marcos niet te vergeten!
    liefs, Annemiek

  • 12 Mei 2015 - 22:11

    Irene:

    Ha lieve schat,
    Wat hebben we het heerlijk gehad in Argentinie! Om nooit te vergeten! Wat een gastvrije mensen en gastgezinnen, doe ze heel veel groetjes! De tijd gaat snel en je bent zó weer terug in Nederland. 2 juli staat in onze agenda! Dikke kus, mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

29-07-2014 ¡Hola!, Ik ben Marieke, ik ben 17 jaar en ik kom uit Nederland. Ik heb dit blog aangemaakt omdat ik over minder dan een maand naar Argentinië (Catamarca) reis om 11 maanden daar de cultuur te beleven en de taal te leren. Ik zal daar naar een High School gaan en bij een gastgezin verblijven. Op dit blog wil ik regelmatig de belevingen van een westers meisje in een Zuid-Amerikaans land omschrijven. Saludos, Marieke

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 25134

Voorgaande reizen:

11 September 2018 - 01 Februari 2018

Sevilla

29 Juli 2014 - 19 Juli 2015

Argentinië: San Fernando del Valle de Catamarca

Landen bezocht: