Kerstmis en nieuwjaar in het zonnetje - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Marieke Wel - WaarBenJij.nu Kerstmis en nieuwjaar in het zonnetje - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Marieke Wel - WaarBenJij.nu

Kerstmis en nieuwjaar in het zonnetje

Blijf op de hoogte en volg Marieke

03 Januari 2015 | Argentinië, Catamarca

Feliz navidad y feliz nuevo año a todos!

De afgelopen weken, nadat ik terugkwam van de zuid-trip, zaten kerstmis en nieuwjaar eraan te komen.

We hebben de verjaardag van Emilie, het meisje uit Frankrijk, gevierd. Het was een verrassingsfeest met een Argentijnse taart (met de vlag van Argentinië), en een Franse spandoek. Ook schreef iedereen in een boekje voor haar zodat ze een herinnering daaraan had.
Dat weekend ben ik met 2 Argentijnse vriendinnen naar de film gegaan. En op maandag gingen we naar Córdoba met de auto. Andrés moest zijn visa ophalen in Buenos Aires, hij weet nu zijn bestemming in Nederland: Oss, in Brabant. Dus Andrés ging met mijn gastvader Walter naar de Nederlandse Ambassade en ik bleef met de rest van het gezin en de grootouders, die in Córdoba wonen, in Córdoba in het huis van de grootouders. Die dagen hebben we een beetje gewinkeld en probeerden we een cadeautje voor mijn gastvader te vinden (een shirt van de voetbalclub Racing, die de landelijke cup heeft gewonnen). Dat hebben we uiteindelijk niet gevonden.
Andrés en Walter kwamen op de 24e terug voor kerstmisavond. Met kerstmisavond hadden we samen met mijn gastnichtje een vreselijke van aardbeienmilkshake en champagne gemaakt die echt niet te drinken was. Ook vond mijn gastopa het heel lekker om wijn met cola te drinken, en alle volwassenen dronken wijn met spa.
Om 12 uur in Córdoba was er ongeveer zoveel vuurwerk te zien als met nieuwjaar in Nederland.
De volgende dag gingen we naar een oom die in Córdoba woont. Daar hebben we gezwommen en genoten van de zon, ook was er een basketbalveldje dus hebben we even basketbal gespeeld met iedereen.
Op vrijdag gingen we naar Catamarca. Zaterdag ben ik met een groep van zo'n 10 mensen naar Revolution gegaan, een groot feest in de buitenlucht. Eerst kwamen we samen in een huis van iemand, dichtbij de plaats waar het feest gegeven werd. We gingen daarna ernaartoe, met zijn 8en in één auto gepropt, is hier heel normaal, het was wel niet normaal heet. Ze geven hier regelmatig grote feesten, er is dan wel een entree van normaal zo'n 70 peso's (7 euro). Dit was heel erg leuk, er was een groot podium en er was ook weer vuurwerk!
De volgende dag ging ik met mijn gastbroer Marcos en zijn vrienden naar het winkelcentrum. Hier speelde een band die The Beatles imiteerde.
Op maandag ging ik naar Sophie, een vriend van haar uit België was op bezoek, Henri. Henri had een maand in Bolivië doorgebracht, en daar apen verzorgd, en kwam nu een rondreis maken in Argentinië om uiteindelijk naar de Iguazu Waterfalls te gaan om daar te gaan werken.
Afgelopen week ben ik naar het zwembad geweest hier, we kunnen er gelukkig gratis binnen omdat het een zwembad is voor ingenieurs en mijn gastvader is ingenieur. Het is nu midden in de zomer en je wilt gewoon niet buiten komen tijdens de siësta (van 2 tot 5), als je niet naar het zwembad gaat.
Op woensdag was het nieuwjaar. We hebben in de tuin een groot diner gehouden met zo'n 20 mensen. Daarna ben ik naar een feest gegaan met mijn gastbroers waar ik vriendinnen zou ontmoeten. Met nieuwjaar is het een gewoonte om te eten rond 12 uur 's avonds tot ongeveer 2 of 3 uur, en daarna gaan de jongeren naar een feest, dus ik was pas op dat feest rond 3 uur, daarna was het nog echt een drama om erin te komen aangezien er zo'n 100 mensen voor de entree stonden te duwen. Toen we er eenmaal in waren was het echt heel leuk en hebben we lang doorgefeest.

Donderdag had ik een heel goed idee; laten we even sportief gaan doen, begin van het jaar dan moet je ook goed beginnen. Dus ik zei: ik heb het grote park nog niet gezien. Dus mijn twee gastbroers zeiden okee als je dat wilt zien dan rennen we daar wel naartoe. Uiteindelijk was het 12 kilometer rennen, heen en terug. Wist ik veel dat dat park echt aan de andere kant van de stad was.. Twee dagen later heb ik nog spierpijn. Maar goed, we hebben hard gelachen, en in tegenstelling tot de andere dagen was het op donderdag wel een beetje koud, dus hebben we daarna warme chocolademelk gedronken en een film gekeken.

Vandaag gaan Andrés en ik oliebollen bakken, ik wil hem wat leren maken van het Nederlandse eten maar ik heb het zelf nog nooit gemaakt.. Ik hoop dat het goed uitpakt, ik zal er nog een foto van maken.

Volgende week komt Mariëlle naar Catamarca en dan laat ik haar hier alles zien.

xxxxxx
Marieke

  • 04 Januari 2015 - 11:20

    Annemiek :

    Hoi Marieke, klinkt redelijk exotisch allemaal, dat nachtleven van jou! Wel bijzonder om op deze manier Kerst en oud en nieuw te vieren.
    Super sportief ook om maar gelijk 12 km te gaan rennen.., beetje bijhouden dan heb je ook geen spierpijn meer.. Liefs, Annemiek

  • 04 Januari 2015 - 16:28

    Dorien Huinink:

    Hoi Marieke,

    Een heel gelukkig Nieuw Jaar voor jou en jouw gastouders en -broers en -zussen.

    Ik lees dat jij een goede tijd beleefd daar , veel mee maakt en veel contacten legt op internationaal gebied. Wat ontzettend fijn. Geniet van elke dag, wat zou ik graag in jouw schoenen staan!!
    Besos, dorien


  • 16 Januari 2015 - 18:40

    Lisette Esser:

    Weer een leuk verhaal Marieke,het begint op te schieten,binnenkort komen ze,fijn hè!!!!
    Hier was het minder leuk ,Harald is overleden,dat wist je waarschijnlijk.
    Wat een leuke Fam. Ik hoorde van mam ,die ik net aan de telefoon had dat het allemaal heerlijk is ,reizen en gezellige dingen doen.
    Ik was in Oostenrijk met veel sneeuw,wat een verschil hè!
    Amuseer je nog en veel groeten,
    Tante Lisette.

  • 20 Januari 2015 - 20:41

    Marieke :

    Sorry allemaal, heb het druk gehad en ik ben ziek geweest de laatste weken dus ik had niet veel tijd om hier te kijken

    @ Dorien Huinink

    Voor jou en Jos nog een heel gelukkig en heel laat Nieuwjaar!! Ik geniet ook van elke dag hier en probeer in te zien dat het een eenmalige ervaring is!

    @ Lisette Esser

    Dat wist ik inderdaad, gecondoleerd en erg veel sterkte.
    Ja een groot verschil! Mis het skiën ook wel hoor.

    Groetjes Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

29-07-2014 ¡Hola!, Ik ben Marieke, ik ben 17 jaar en ik kom uit Nederland. Ik heb dit blog aangemaakt omdat ik over minder dan een maand naar Argentinië (Catamarca) reis om 11 maanden daar de cultuur te beleven en de taal te leren. Ik zal daar naar een High School gaan en bij een gastgezin verblijven. Op dit blog wil ik regelmatig de belevingen van een westers meisje in een Zuid-Amerikaans land omschrijven. Saludos, Marieke

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 25119

Voorgaande reizen:

11 September 2018 - 01 Februari 2018

Sevilla

29 Juli 2014 - 19 Juli 2015

Argentinië: San Fernando del Valle de Catamarca

Landen bezocht: