South Trip & Córdoba - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Marieke Wel - WaarBenJij.nu South Trip & Córdoba - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Marieke Wel - WaarBenJij.nu

South Trip & Córdoba

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

14 December 2014 | Argentinië, Catamarca

Buenas,

Vandaag is het zondag 14 december en ik ben net 3 dagen "thuis" in Catamarca. De laatste 3 weken waren supergaaf maar ook ontzettend vermoeiend. Ik zal vanaf het begin beginnen;

Op maandag 24 november om 12 uur 's nachts nam ik de bus naar Córdoba samen met de 5 andere uitwisselingsstudenten die in Catamarca wonen. Wij kwamen aan in Córdoba om ongeveer 6 uur 's ochtends; we hebben de koffers gedropt bij het appartement van een gastbroer van één exchange student en zijn daarna gaan ontbijten in het centrum. Om 2 uur moesten wij op het terminal van Córdoba zijn; hier kwamen alle exchange students van het district Córdoba, Catamarca en La Rioja bij mekaar.
Toen het allemaal compleet was stapten we in de bus: de bus waarmee we overigens de hele tijd mee zouden gaan reizen, een bus met twee verdiepingen van PrettiViajes, de reisorganisatie.
Als eerste hadden we een lange reis voor de boeg naar Puerto Madryn.

Dag 1 - Puerto Madryn
Om 12 uur 's ochtends kwamen we aan in Puerto Madryn. Daar hebben we geluncht aan zee. Vervolgens gingen we naar het eerste hotel. Dat zag er erg goed uit; grote kamers voor groepjes van 3. Ik zat in een kamer met Sophie uit België en O'dille uit België; wel spraken ze Frans, en alhoewel ik Frans heb gehad op school verstond ik maar een heel klein beetje als ze praatten; dus spraken wij met zijn 3en Engels of zelfs Spaans.
Na onze koffers te hebben neergelegd en een beetje de kamer bekeken te hebben sprongen we gelijk het zwembad in. Op een gegeven moment zat ik een beetje te rusten op een ligstoel toen ik opeens "MARIA!" hoorde, met een stem die wel erg veel op Merel (een vriendin van mij uit Nederland die ook op uitwisseling is in Argentinië) leek. Keek ik op, stond ze opeens voor mijn neus. Bleek dat de andere groep exchange studenten van een ander district dezelfde reis aan het maken waren, maar wel in een ander hotel en met een andere organisatie. Wij renden natuurlijk na elkaar toe om te omhelzen en met elkaar op de foto te gaan. Veel tijd om bij te kletsen hadden we op dat moment niet want Merel moest weer snel terug naar haar hotel.
Later op de dag hebben Mariëlle en ik in de stad Merel en Rachel (een ander meisje uit Nederland van dat district) ontmoet in een restaurant. Hier hebben we even bijgepraat en een drankje gedaan. Uiteindelijk moest iedereen weer snel terug; veel vrije tijd hadden we niet.
's Avonds met het avondeten werd er uitgelegd wat we morgen gingen doen, dat was namelijk naar walvissen kijken!! De volgende dag moesten we om 6:30 opstaan dus die dag hebben we niet veel gedaan 's avonds.

Dag 2 - Puerto Madryn
Om 6:30 opgestaan, na twee nachten in een bus was het wel fijn om in een gewoon bed geslapen te hebben. Om 7:30 stapten we de bus in om naar de boot te gaan waar we zouden instappen om walvissen te zien. We gingen met een redelijk grote boot, maar met zo'n 35 mensen was er niet veel plek voor iedereen. Eerst dachten we nou er is niks te zien hier, geen walvissen.. Maar toen begon iemand te roepen dat hij in de verte wat zag, een walvissenstaart. Iedereen stond met zijn camera klaar op de rand van de boot. Het duurde nog even totdat we er echt een van erg dichtbij zagen. Je kon het hele lichaam niet zien; ze sprongen ook niet hoog. Je kon alleen de staart of het bovenste gedeelte van de rug zien.
Het walvissen kijken duurde ongeveer 3 uur, hierna zijn we teruggegaan naar de beginplaats en hebben we hier in een restaurantje hamburgers gegeten.
Hierna gingen we terug naar Puerto Madryn waar we naar een souvenirwinkeltje gingen met t-shirts van walvissen en chocolade van de streek. Bijna allemaal kochten we pins voor op onze blazer en veel mensen kochten een t-shirt of chocolade.
's Avonds aten we asado en hierna zijn we met ongeveer 10 mensen in één kamer gaan zitten en hebben we gewoon gekletst en niet veel geks gedaan.

Dag 3 - Puerto Madryn --> El Calafate
Weer moesten we om 6:30 opstaan om onze koffer in de bus te laden; natuurlijk waren we allemaal erg moe, dus sliepen we vooral in de bus. We gingen namelijk naar El Calafate, maar eerst maakten we een stop bij een natuurpark met pinguïns!! Het was erg raar om de pinguïns te zien in dit klimaat; ik dacht altijd dat ze sneeuw nodig hadden.. maar nee hoor deze pinguïns leefden in de zon met 25 graden aan zee. Het was echt grappig om ze te zien waggelen of schuilen onder de brug voor schaduw. Erg veel pinguïns waren aan het zwemmen (of zoiets) in de zee omdat het zo warm was.
Op het einde maakten we een foto met alle uitwisselingsstudenten aan de zee en gingen we terug naar onze bus om op weg te gaan naar El Calafate. Onderweg naar de bus kwam ik Merel weer tegen en hebben we ongeveer 1 minuut staan praten omdat ik weer snel terug moest.
We moesten weer een nacht in de bus doorbrengen, het was wel altijd gezellig in de bus, we kletsten met iedereen, er werden films gedraaid, één keer lieten we een paar mensen zingen met de microfoon van de bus wat erg grappig was. Ook was het niet erg oncomfortabel want de stoelen waren groot, je kon ze achteruit zetten en je had een voetensteuntje.
Op weg naar El Calafate stopten we bij een heel mooi uitzicht, de stad Comodor Rivadavia.

Dag 4 - El Calafate
Rond de middag kwamen we aan in het hotel El Calafate. Weer zag het hotel er erg goed uit; deze keer zat ik alleen met Sophie in een kamer; we hadden allebei twee persoons bedden!
Na geluncht te hebben gingen we weer met iedereen in de bus en reden we naar het natuurpark Los Glaciares waar we in een Catamaran stapten om naar El Porito Moreno te gaan kijken, 's werelds op twee na grootste zoetwaterreserve. Dit was erg mooi en indrukwekkend. Erna reden we met de bus naar de andere kant van de gletsjer zodat we het daar konden bekijken. Weer was dit erg mooi, elke keer werden er veel foto's gemaakt.

Dag 5 - El Calafate

Op dag 5 gingen we naar een klein dorpje in El Calafate ergens in een natuurgebied, genaamd El Chalten. Ongelofelijk hoeveel de huisjes en plaatsjes op Zwitserland leken, dit was echt geen typisch Zuid-Amerika. De bergen eromheen leken ook enorm veel op Zwitserland. In El Chalten hebben we in een wafelhuis een wafel gegeten en het dorpje bekeken. Hierna zijn we met de bus naar een waterval dichtbij gereden. Dat was de laatste keer dat we de exchange studenten van het andere district zijn tegengekomen.

Dag 6 - El Calafate

We gingen weer in een Catamaran reizen om andere gletsjers te zien en het was echt erg mooi. Helder blauw water, helder blauwe lucht, je kon de bergen en eilandjes erg goed zien en soms zag je een random ijsberg in het water drijven. Wel voelden een paar mensen zich niet erg goed, de boot ging namelijk de hele tijd op en neer en het ging heel snel.
Deze avond zijn we uitgegaan naar de stad met ongeveer 8 mensen, waar we ook weer andere exchange students tegenkwamen.

Dag 7 - El Calafate --> Esquel
's Ochtends vroeg moesten we weer in de bus stappen om te reizen naar Esquel. In Esquel zouden we overnachten om vervolgens met de reis door te gaan naar Bariloche. De afstanden zijn allemaal heel ver weg in Argentinië dus we brachten veel tijd door in de bus.

Dag 8 - Esquel --> San Carlos de Bariloche
Dit was weer een dag en nacht van reizen naar Bariloche; de stad van feest en chocola. De studenten van het laatste jaar van de middelbare school van alle kanten van Zuid-Amerika, Chili en Argentinië, maken altijd een trip van zo'n 10 dagen naar Bariloche. Op dit moment waren er vele Chilense studenten in ons hotel.
Op dag 8 hebben we een city trip gemaakt door Bariloche, en hierna hadden we vrije tijd om naar de stad te gaan. Ik ben samen met Mariëlle, Lily uit Denemarken en Hannah uit Duitsland naar de stad gegaan. We hebben hier geshopt en het was die dag Lily's verjaardag dus Mariëlle en Hannah gingen een taart en andere spullen voor haar halen voor de surprise party terwijl ik Lily bezig moest houden, dus heb ik haar maar meegenomen naar een paar winkels en daarna naar het hotel om te avondeten. Hierna gingen we met ongeveer 20 mensen naar een bar, wel moesten we om 12 uur weer in het hotel zijn. Om 12 uur precies stond iedereen in een kamer als verrassing voor Lily, Lily kwam de kamer in met een masker op en toen ze deze afdeed stond er taart, versieringen en ballonnen en begon iedereen Happy Birthday te zingen. Na de verjaardag nog verder gevierd te hebben ging ik maar vroeg naar bed want ik was erg moe.

Dag 9 - Bariloche

Vroeg opgestaan om een trip te maken door de natuur van Bariloche en om naar een fabriek van marmelades te gaan. Hier kon je ook een milkshake drinken van de marmelade en verschillende marmelades proberen. Daarna gingen we naar de bekendste chocoladefabriek van Bariloche, Frantom genaamd. Veel mensen namen wat chocolade mee voor hun gastfamilie hier waaronder ik ook. We hebben daarna een foto gemaakt omdat het de verjaardag van Rotary was; rotary bestond 110 jaar nu. Daarna zijn we nog naar een plek gereden waar we met de gondel naar boven konden om een erg mooi uitzicht te zien, een van de uitzichten die in National Geographic stond bij mooiste uitzichten ter wereld. Natuurlijk heb ik overal foto's van gemaakt.
Toen we uitgeput terug bij het hotel kwamen hebben we gezwommen en uitgerust om vervolgens te gaan eten en naar een bar te gaan met iedereen. Dit was echt heel gezellig, iedereen kende elkaar al een stuk beter nu en we waren met iedereen vrienden.

Dag 10 - Bariloche

Deze dag gingen we naar een ranch in Bariloche. Het eerste wat we gingen doen was paardrijden!! Ik had maar één keer in mijn leven op een paard gezeten en dat was ook maar voor 10 seconden of zo, dus het was wel nieuw voor mij. Uiteindelijk hoefde je eigenlijk niks te doen, de paarden waren erop getraind en het ritje duurde maar zo'n 5 minuten.
Nadat iedereen had gereden op de paarden gingen we een voetbalspel doen waarbij je vastzat aan een stoel die vastzat aan een soort plafond. Je kon dus niet overal naartoe bewegen; dit was best grappig om te doen. 's Middags hebben we asado geluncht in een speciaal eethuis van de ranch samen met vele Chilense studenten die kwamen om precies hetzelfde als ons te doen. Wat we niet wisten is dat we na de lunch wedstrijden gingen doen tegen deze Chilense studenten! Bij de eerste wedstrijd moest je met een touw over een grote plas water gaan, de tweede en derde wedstrijd was een toernooi met vele obstakels.
Hierna hadden we merienda in hetzelfde eethuis, spul dat erg veel leek op oliebollen zeiden Mariëlle en ik.
Rond 5 uur reden we terug naar het hotel waar we uitrustten en hierna ging ik met Francesca uit de VS en Sophie naar de stad om een trui van Bariloche te kopen (was toch wel echt een musthave) en een beetje de stad te bekijken.
's Avonds mochten we naar een Boliche (een club) genaamd ByPass, dat was erg groot en een van de clubs van Bariloche. Het was ongelofelijk, er was een lasershow, en er waren twee verdiepingen.

Dag 11 - Bariloche --> Córdoba

Op dag 11 gingen we terug naar Córdoba, we brachten weer een dag en een nacht door in de bus, dus gelukkig konden we veel slapen.
Ik zou nog een paar dagen in Córdoba blijven bij Mariëlle om Sinterklaas te gaan vieren.

Op het terminal in Córdoba stond de gastzus van Mariëlle (Flor, zij gaat ook naar Nederland op exchange in januari) al klaar. Met haar reden we naar hun huis. In Córdoba hebben we vooral uitgerust, we zijn naar de bowling gegaan met vrienden van Mariëlle en andere exchange studenten en op woensdag hebben we Sinterklaas gevierd met Mariëlle, Gaspar en twee andere meisjes die naar Nederland op exchange zijn geweest in 2010 en 2011. We hebben pepernoten gebakken en surprises gedaan in het appartement van Gaspar. Op donderdag hebben we met Hannah uit Duitsland afgesproken en gezwommen en gezond. Donderdagmiddag ging ik naar huis met de bus van Córdoba naar Catamarca.
Op het terminal in Catamarca zag ik als eerste mijn gastbroers Andrés en Marcos en gastzusje Belén,ik was natuurlijk blij om hen weer te zien. We gingen naar huis met de auto en daar zag ik mijn gastmoeder weer. Ik ging vroeg naar bed want ik was erg moe.
Op vrijdag heb ik lang uitgeslapen en ben ik daarna een stukje gaan hardlopen. 's Middags heb ik met Sophie afgesproken om naar de stad te gaan.
Gisteren zijn we met Jakob (Duitsland), Emilie (Frankrijk), Sophie en mijn gastbroers uit gaan eten. Het plan was om eerst wat te gaan eten en vervolgens naar het meer te gaan om het vuurwerk te zien maar jammer genoeg hadden we het gemist want we waren er te laat voor. Vandaag is het zondag en het is een dag om een beetje uit te rusten en lekker series te kijken op de bank..

Groetjes Marieke!! Ik hoop dat jullie allemaal een erg fijne (witte!) kerstmis hebben en een gelukkig nieuwjaar!

  • 14 December 2014 - 22:57

    Irene:

    Lieve Marieke,
    Ook al had ik al het een en ander van je gehoord via skype, toch is het geweldig leuk om dit uitgebreide verhaal te lezen. Ik verheug me er iedere keer weer op! Hopelijk ga je een fijne decembermaand beleven. Het zal vreemd zijn om jou er niet bij te hebben met kerstmis. Maar volgend jaar halen we het dubbel en dwars in! Dikke kus, Mamxxx

  • 15 December 2014 - 19:20

    Annemiek:

    Hoi Marieke, prachtig om je reisverhalen te lezen! En geweldige foto's hebben jullie gemaakt!
    Heel afwisselend landschap! Prachtig die ijsschotsen ook! En zo te zien hebben jullie het ook heel gezellig samen! Geniet nog maar lekker na van je mooie reis! Muchos besos!

  • 15 December 2014 - 19:20

    Annemiek:

    Hoi Marieke, prachtig om je reisverhalen te lezen! En geweldige foto's hebben jullie gemaakt!
    Heel afwisselend landschap! Prachtig die ijsschotsen ook! En zo te zien hebben jullie het ook heel gezellig samen! Geniet nog maar lekker na van je mooie reis! Muchos besos!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

29-07-2014 ¡Hola!, Ik ben Marieke, ik ben 17 jaar en ik kom uit Nederland. Ik heb dit blog aangemaakt omdat ik over minder dan een maand naar Argentinië (Catamarca) reis om 11 maanden daar de cultuur te beleven en de taal te leren. Ik zal daar naar een High School gaan en bij een gastgezin verblijven. Op dit blog wil ik regelmatig de belevingen van een westers meisje in een Zuid-Amerikaans land omschrijven. Saludos, Marieke

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 25124

Voorgaande reizen:

11 September 2018 - 01 Februari 2018

Sevilla

29 Juli 2014 - 19 Juli 2015

Argentinië: San Fernando del Valle de Catamarca

Landen bezocht: